skip to Main Content

Fossielen-alert!

Fossielen-alert!

De volgende passage komt uit zo’n papieren ding waar je zwarte handen van krijgt.

‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ En: ‘Door de week een bakkie pleur…. In het weekend Neuken liqueur’. Het zijn maar twee voorbeelden van de vele seksueel getinte reclame-uitingen voor de likeur van het merk Neuken waar de Reclame Code Commissie (RCC) zijn afkeuring over heeft uitgesproken. De Duitse fabrikant Janis Keller Pierre Beyer Beverage krijgt het dringende verzoek zijn reclames aan te passen. De RCC heeft niet de macht dit af te dwingen, de instantie kan slechts aanbevelingen doen. De klacht tegen Neuken bij de RCC was ingediend door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie STIVA en SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken. Volgens de klagers schaadt deze wijze van adverteren de hele branche en zijn de Neuken-reclames in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Daarin staat dat alcoholreclames ‘niet in strijd mogen zijn met de goede smaak of het fatsoen’. De RCC heeft de klacht vorige maand gegrond verklaard.”

Lees de rest

Back To Top
Close search
Zoeken